TR | EN
Cola Turka 13.07.2003

Cola Turka 13.07.2003 

Türkiye Bunları Aşmalı
 
Kişisel DeğerlendirmeCola Turka
1......10
Vurucu
9
Tek fikir üzerine kurulu
8
Hedef izleyiciye uyar
8
Ürün filmin kahramanı
7
Zevkle izlenir
     10
Markayı güçlendirir
6
 
 
 
 
 
 

 
 
Özür dilerim. Bu hafta yeni bir diziye başlayacağımı anons etmiştim ama diziyi gelecek haftaya erteleyip Cola Turka hakkında birşeyler yazma ihtiyacı duydum çünkü galiba bu konuda çoğunluktan farklı düşünüyorum.
 
Geçen hafta sonu gazetede Cola Turka ilanını gördükten sonra hemen bakkala gidip ürünü denedim. Tadını beğendim. Tabii ki Coca Cola ile Pepsi arasında fark göremeyen birinin değerlendirmesi fazlaca anlamlı değil. Ama bildiğim bir şey varsa o da parfüm-aroma endüstrisinin ulaştığı muhteşem seviye. Artık dünyada taklit edilemeyecek koku veya tat olmadığını biliyorum. Dolayısıyla Coca Cola efsanesinin en önemli unsurlarından biri gibi görünen meşhur formülün bir süredir onların en önemli rekabetçi avantajlarından biri (Türkçenin zorlandığı nokta) olmadığını söyleyebilriz. Özetle Coca Cola tadına yakın bir lezzet üretilmesi benim için asla sürpriz değil. Tersi büyük bir beceriksizlik olurdu. Ve kendi adıma beklentim birilerinin bu tada daha az şekerli veya daha sağlıklı bir formülle ulaşabileceği filan idi.
 
Herneyse bu şimdilik önemli bir mesele gibi görünmüyor. Sonuçta Türkiye’de Ülker Coca Cola tadına benzer lezzette mal üretti ve en az onlarınki kadar güçlü bir dağıtım teşkilatının eline verdi. Sonra da ülkenin reklam dehalarından birine gidip işi teslim etti. O da bu gördüğümüz güzel reklamları üretti. Hepsi bu. Hepsi bu mu yahu? Bu iş o kadar basit mi? Dünyanın en büyük markasına karşı hazırlanan savaş planı bu mu? İyi bi ürün üret, dağıt ve çarpıcı bir reklam yap. Bu çok eski bir reçete. Ben bu projede Ülker tarafından bir segmentasyon ve marka konumlandırma çalışması veya sıkı bir pazarlama planı yapıldığını düşünmüyorum. Varsa benimle paylaşsınlar, haftaya burada sözümü geri alayım. Ya da en azından toplamda kaç liralık araştırma yaptıklarını söylesinler. O da fikir verir.
 
Aslında “ alaturka” çağrışımları yapan marka ismi projenin vizyonunu ortaya koymaya yetiyor; Bu iş Türkiye ile sınırlanmış ve salt bu bile işin heyecanını kaybettiriyor. Sen dev bütçelerle bir proje hazırlıyorsun ve bırak Orta Doğuyu, bu ürünü en uzun vadede komşu Bulgaristan’da bile satmaya niyetin olmadığını başta ortaya koyuyorsun. Boşver abi.
 
Sonra yaptığın reklamlarla beni artık giderek baymaya başlayan ve umutsuzluğa sevk eden “klasik” yaratıcılık formüllerini tekrar ısıtıyorsun. Japonlara teknoloji, amerikalıya “kot” sat, Indianapolis’e uzaktan basketler çak... Bu ülke insanının dünyada bir şeyler başarma motivasyonunu aşan, giderek dünyayı kendine benzetmeyi düşünen ve zaten Hürriyet’te yıllardır yeterince işlenen benmerkezli düşünce tarzını en ilkel şekilde ifade eden, Türke Türk propagandası yapan bir reklamla anavatanda beğeni patlaması yaratabilirsin. Reklam ülkede büyük ilgi görebilir, insanlar ürünü deneyebilir, satış yapılabilir ama bu beni ilgilendirmiyor. Türkiye gazlı içecekler pazarından alınacak irice bir pay Ülker için tatmin edici olabilir, tatmin edicidir de ama beni kesmiyor. 
 
Bu topraklardan dünya markaları çıkarma adına bu ülkenin değerli beyinlerinin yapacağı çok iş var. Daha yeni başlıyoruz. Önümüzdeki günlerde Türkiye dünyada, özellikle de Avrupa’da yükselen değerlerden biri olacak. Ancak yapmamız gereken işler böyle işler değil. Cola Turka benim zihnimdeki büyük proje değil. Bu tür reklamlar son on yılda Serdar Erener ve Ali Taran’a memlekette iyi bir ün sağladı, müşterilerini memnun etti, genellikle yerel çapta bir ticari başarıya dönüştü ama Türkiye artık bunları aşmalı. Bu tür standart reçetelerle dünyada başarı filan yakalayamayız. Ülker’in sadece iç pazarda Coca Cola’ya karşı kısıtlı bir başarı kazanması ise beni hiç ilgilendirmiyor. Kaçan fırsatlara yanıyorum. Bu ülke çok daha iyilerini hak ediyor.
 
Not: Sevgili Serdar, bu işleri 2004 Kristal Elma yarışmasını göndermeyi düşünmüyorsun umarım çünkü fikir hiç de özgün değil, sadece uygulama ilginç ve komik.