TR | EN
Extra Kart 17.11.2002

Extra Kart 17.11.2002

Bu reklamı sevdim

 

Kişisel Değerlendirme Extra Kart

1......10

Vurucu

8

Tek fikir üzerine kurulu

7

Hedef izleyiciye uyar

8

Ürün filmin kahramanı

6

Zevkle izlenir

     10

Markayı güçlendirir

7

 

 Karadeniz'de çekilen ve cel cel hadi cel aryaya cel diye biten en son Extra Card reklamını ben çok sevdim. Salt reklam olarak yani. Çekimleriye, müziğiyle, hareketliliğiyle, montajıyla gerçekten çok iyi. Ya da bana iyi geldi, zevkle seyrediyorum. Aslında bildiğiniz gibi kişisel beğeni bizim köşemizde, değerlendirme kutusunda bir satırdan öte bir yer edinemiyor. Ancak bir kez de salt beğendiğim için bir reklamı köşeye alalım diye düşündüm. Oradan belki stratejik bazı açılımlar yaparız.

Bildiğiniz gibi geçmişte Aria bu köşede şiddetle eleştirilmişti. Astronomik ihaleden  dolayı herkesin bildiği bir girişimi duyurmak için bıktırıcasına yapılan meraklandırma kampanyasını (teaser) ve sonrasında da henüz sadece bir kaç ilde faaliyet göstermesine rağmen, yani ürün hazır değilken büyük bütçelerle tam da ne söylediği belli olmayan reklamlar yapılmasını eleştirmiştim. Üstüne de markaya ne sağladığı kuşkulu futbol sponsorlukları geldi. Söylediklerimiz doğru muydu? Geçen zaman öyle olduğunu gösterdi.

Bu arada Aria roaming konusunda mevcut operatörlerle anlaşamayınca kendi altyapısını kurmaya yöneldi. Burada dönenler konusunda net bir bilgi sahibi değilim ancak emin olduğum tek şey varsa, bu ülkeyi düşünen birilerinin (tercihan siyasiler) bu işi cebren de olsa halletmesi gerekiyordu. Dört operatör de kendi altyapısını kuruyor. Bu ülke bu kadar zengin mi yahu? İki buçuk milyar dolar yabancı sermaye getirdik diye seviniyoruz, öte yandan on iki buçuk milyar doları baz istasyonu vs olarak dışarıya gönderiyoruz. Burada ciddi ihmaller var. Davada yeni giren operatörler mazlum gibi görünse de, neden Aria ve Aycell en azından kendi aralarında anlaşmadı da ayrı ayrı altyapı kuruyorlar diye sorma ihtiyacını da duyuyoruz. Deşsen neler çıkacak kimbilir?

Herneyse Aria sonunda tüm ülkeyi kapsamayı başardı ve hem ana marka için iletişim sanattır başlıklı bir nevi relansman kampanyasını başlattı, hem de Extra Card için yeni ve ilginç bir kulvar açtı. Yani Aria aslında ürünü ve iletişimiyle işe henüz yeni başladı. Geçmişte harcanan ciddi paralar ise hesabını kimin nasıl vereceğini, veya verip vermeyeceğini  bilmediğim ve beni de pek ilgilendirmeyen ciddi bir israf olarak ortada duruyor.

Ana marka için yapılan iletişim sanattır kampanyası benim tarzım bir iş değil ancak yine de temkinli yaklaşıyorum. Piyasadaki üçüncü markanın fazla hareket alanı olmadığını tahmin ediyor ve Yapı Kredi gibi kitleselleştikçe üst kesimler için cazibesini kaybetmesi muhtemel Turkcell'in karlı kaymak tabakasından müşteri çalabilir diye düşünüyorum. Tabii bunun için düzgün işler yapmalı ve vaadin içini doldurmak için gerçekten yaratıcılık dozu yüksek ürünler tasarlamalı. Kampanya diye sadece fiyat indirimi yaparsanız bunun bir sanat olduğu iddiası havada kalır.

Extra Card ile de gerçekten ayrıştırıcı bir ton ve kimlik oluşturduklarını düşünüyor, kültür sentezi reklamlarını da çok beğeniyorum. Ancak bunun diğerleri gibi kontörlü hat olmadığının net anlaşıldığından emin değilim. Bildiğiniz gibi Aria'nın faturalı ve ön ödemeli hatları aynı marka altında pazarlanıyor. Extra ise faturasız hatlara özel bir fırsat kartı. İşte önümüzde bayram var; bir milyon verip kart alıyorsunuz ve konuştukça yarısı kadar ek kontör kazanıyorsunuz.

Sonuç olarak uzunca bir süre patinaj çeken ve benzin harcayan Aria iletişim dili ve ayrıştırma adına doğru yolları bulmuş görünüyor fakat bu konuda daha net konuşmak için araştırma yapmak gerektiğini de hemen belirteyim. Ezbere konuşmak doğru değil. Konu ciddi ve harcanan paralar astronomik. Belki araştırma yapmadan varılabilecek tek sonuç; yenilenen Aria dünyasında futbol sponsorluklarına yer olmadığı, hatta bugünkü seviyesiyle futbolun gidilmek istenen yer ile çeliştiğidir.