TR | EN
Nokia 7650 06.10.2002

Nokia 7650 06.10.2002

Ne alaka?

 

Kişisel Değerlendirme Nokia 7650

1......10

Vurucu

8

Tek fikir üzerine kurulu

8

Hedef izleyiciye uyar

5

Ürün filmin kahramanı

7

Zevkle izlenir

       7

Markayı güçlendirir

6

 

 

Hikaye on iki dev adamın Türkiye'den Indianapolis'e gönderdiği kıtalar arası uzun şutlarla başladı. Her ne kadar o şutları İndianapolis'deki maçlarda aynı beceriyle sokamasalar da Turkcell için hazırlanan bu çarpıcı reklam, cep telefonundan artık resim de gönderebileceğimizi net olarak anlattı. O reklamı değerlendiren yazımda da belirttiğim gibi, MMS teknolojisi şu an sıkıntıda olan sektörün en büyük umudu. WAP ve GPRS yeterince  ilgi görmedi. Bunlara yapılan yatırımlara karşın operatörlerin gelirleri artmadı, aksine başka nedenlerle düştü. Sektör daraldı. Üreticilerin elinde, artacağı umulan talebe paralel üretilmiş büyük miktarlarda ve nispeten eski teknoloji telefon kaldı. Bu stoklarını uzun süre eritemediler. Tabii dünyadaki tüm olumsuz gelişmelerin üzerine Türkiye'de bir de kriz çıktı. Çok zor bir dönem geçti çook.

MMS nereye gidecek, insanlar cep telefonuyla resim göndermeyi ne kadar benimseyip nerede ve nasıl kullanacak kimse kestiremiyor. Bilinen tek şey, hareketli görüntü göndermeye yarayan 3.nesil şimdilik çok uzak durduğundan, ikinci neslin bu en son numarası eldeki tek koz. Sadece getireceği ek gelir ve katma değer anlamında değil, tüketici gözünde imaj liderliğini sürdürmek için de önemli.  

Cep telefonlarının dünya lideri Nokia doğal olarak bu alana büyük yatırım yapıyor. Şimdilerde oynayan televizyon reklamlarında, kelimeler yetmediğinde; bak>çek>gönder mesajıyla öncelikle Nokia'nın üstünlükleri değil de bu teknolojinin hayatımıza getirdikleri anlatılıyor, kategori büyütülüyor ki bu anlaşılabilir bir şey. Çünkü bu alanda neredeyse tek başınalar. Reklam filmleri güzel. Ancak yurtdışında çekildiği için bizim kültüre tam tamına uymuyor. O yüzden biraz not kırdım.

Buraya kadar her şey iyi ve mantıklı. Geçenlerde bir de Azınlık Raporu adlı filmin durak ilanlarında Nokia 7650'leri görünce tamam dedim, işi bitirmişler. Boyut olarak ilanın üçte birini kaplayan telefonlar bende biraz işin tadını kaçırdıkları hissi uyandırsa da burada yazacak kadar bir mevzu çıkmıyordu ortaya. Ta ki filmi izleyene kadar. Açıkçası  Matrix filmindeki 8110'lar gibi, bir şekilde bu filmin içine 7650 telefonlardan yerleştirildiğini, hatta (afişe bakarak) daha ileri gidip senaryonun bu teknoloji etrafında oluşturulduğunu tahmin ediyordum.

Her neyse film başladı ve bitti ama ben bir kez bile olsun 7650 kullanıldığını görmedim.  Sinemanın içinde, billbordlarda ve gazete ilanlarında da Nokia yoktu. Sadece duraklar, film öncesi sponsorluk duyurusu ve Club Nokia'nın üyeleri için bir çekiliş... Bu nasıl bir anlaşma ve ne eksik bir entegre pazarlama çabası idi?  Araştırmaya değer buldum ve web sitelerini gezerken bir de ne göreyim; Nokia'nın sadece bu film için tasarladığı bir cep telefonu varmış. Nokia'nın web sitesine girin, bakın. Motorola V70 gibi farklı bir tasarım anlayışıyla üretilmiş müthiş bir cihaz. Gerçek mi belli değil. Ancak bu ısmarlama telefon ne filmde kullanılıyor, ne de piyasada var.

Spielberg senaryo aşamasında oldukça gerçekçi bir gelecek tasarımı yapmak adına her konuda ciddi uzman desteği almış ki duvardan kayan arabalar dışında filmde bana da abartılı bir şey gelmedi. Zaten bu filmin farkı şekil değil içerik üzerine yoğunlaşması. Web sitesinde yazdığında göre senaryo ve ürün tasarımında Nokia ciddi bir katkıda bulunmuş, bir nevi sponsor olmuş.

Benim anladığım şu ki web sitesinde yer alan bu futuristik telefonların üretiminden veya filmde kullanımından bir şekilde vazgeçilmiş. Yapımcı da Nokia'ya borçlu kalmış. Herhalde bir ara çözüm olarak afişlere Gelecek öngörülebir, geleceğe bağlan mesajıyla 7650'leri koymuşlar. Filmin senaryosuna uydurulmaya çalışılmış olan bu sloganın ürünün ana konumlandırması ve iletişim stratejisiyle hiç alakası yok. Çok kötü bir yama şeklinde sırıtıyor. Acaba gerçekte neler oldu? Maalesef Nokia'dan bir cevap alamadım.