TR | EN
Turkcell MMS 25.08.2002

Turkcell MMS 25.08.2002

12 dev adam Turkcell�e mi transfer oldu?

 

Kişisel Değerlendirme Turkcell MMS

1......10

Vurucu

8

Tek fikir üzerine kurulu

9

Hedef izleyiciye uyar

6

Ürün filmin kahramanı

9

Zevkle izlenir

     8

Markayı güçlendirir

7

 

Son günlerin popüler reklamında küçük Cell-o Indianapolis'e gidip oradaki sahadan koordinatları veriyor ve abisi bu bilgiyi Türkiye'de antrenman yapan 12 dev adama aktarıyor. Uzun mesafeli fantastik şutun hedefe ulaştığı müjdesi de aynı yolla vatana ulaştıktan sonra yaşanan kutlamaları takiben herkes sıraya girip bombardımana başlıyor. Bu reklam da çok başarılı bir şekilde cep telefonlarındaki bu yeni özelliği (MMS) insanlara aktarıyor.

Reklam mobil iletişimde yeni bir aşamayı müjdeliyor. Artık cep telefonundan görüntü yollamak mümkün. Peki bu gelişme yıllardır beklenen 3G (üçüncü nesil) mi oluyor? Konuya uzak okurlar için açıklamalıyız ki, bu beklenen 3G devrimi değil. Durumu karayolları benzetmesiyle şöyle açıklayabiliriz; İkinci nesil GSM şebekelerini E5 karayolu olarak düşünün. Ve bu yol üzerinde çeşitli taşımacılık kuruluşlarının değişik hizmetler verdiğini... Kimi hızlı, kimi konforlu, kimi ucuz, kiminin konaklama tesisleri var vs. WAP, GPRS ve son olarak MMS bu karayolunda verilen hizmetler. Sistemlerin ve firmaların genellikle yazılımdan kaynaklanan üstünlükleri var ama sonuçta hepsi aynı karayolunda yarışıyorlar. Üçüncü nesil ise TEM otoyolu ve henüz inşaatına bile başlanmadı. Yani çok büyük altyapı yatırımı gerektiren ciddi bir şey 3G. Gerek dünyada sektörün durumu ve gerek Türkiye'deki kriz ortamı nedeniyle  bizde daha bir kaç yıl düğmeye basılması beklenmiyor.

Hal böyle olunca, ikinci neslin en uç noktası sayılabilecek MMS üzerine yoğunlaşmanın gerekçesi ortaya çıkıyor. Bu teknoloji şu an çok kısıtlı bir kitleye hitap ediyor. Ülkedeki mevcut telefonların en fazla 200,000 tanesinde resim alma özelliği var ki o da toplamın %1'ine tekabül ediyor. Resim çekme ve günderme özelliği olan telefon sayısı ise henüz ihmal edilebilir düzeyde ancak satışlar oldukça hareketli imiş. MMS, teşvik amacıyla şimdilik bedava olsa da, insanların yaygın olarak cep telefonuna sahip olup da fazla kullanmadıkları ülkemizde en üstteki gruptan sağlanacak geliri orta vadede artırmaya çalışmak çok anlaşılabilir bir strateji.

Gelelim reklama. Raga Oktay'ın Cell-o karakteriyle Turkcell reklamlarına girişini, güvenilir ama asık suratlı markanın yumuşatılması açısından (stratejik olarak) doğru buluyorum. Ancak uygulamada karakterin tam  oturmadığını düşünüyorum. Daha karakter ve misyon havadayken küçük havuç'un da kadroya dahil edilmesini ilk reklamda yadırgamıştım ama bu reklam, senaryosu itibariyle bu ikinci karakteri bir yere oturtuyor. Acaba Raga Oktay'ın öyküyü tek başına yüklenmede zorlanacağı öngörülerek küçük Cell-o bir destek olarak da düşünüldü mü?

Bu reklamın dikkat çeken bir başka özelliği ise paylaşımcılığı. Piyasadaki resim çekme özelliğine sahip iki telefonun (Sony Ericsson ve Nokia) teşvik edilmesi daha önceden de alışık olduğumuz normal bir durum. Ancak reklamda esas dikkat çeken ve takdirimi alan ise Garanti'nin yarattığı ve fikri mülkiyet anlamında malı olan 12 dev adam ın federasyona devredilip başkalarının da kullanımına açılmış olması. Bu çok ilginç bir iletişim modeli. Zamanında Microsoft'un MS-DOS'u IBM'in kullanımına çok düşük bir bedelle sunarak bir endüstri standardı haline getirmesi gibi, bir şarkının ve konseptin anonimleştirilmesi anlamına geliyor ki bu, benim bildiğim bir çok işadamının kabul etmeyeceği cesur bir karar. Garanti 12 dev adam markasının popülerleşmesi için başka kaynakları da kullanıyor ve yaratılan bu fırtınada en çok faydayı kendisinin göreceğini düşünüyor ki bence haklılar. Örneğin; yılın şu ana kadarki en yaratıcı fikri maske kampanyası müthiş bir sinerji yakalıyor ve noktayı koyuyor.