TR | EN
FMCG Turu 18.08.2002

FMCG Turu 18.08.2002

FMCG turu

 

Kişisel Değerlendirme Turkuaz

1......10

Vurucu

7

Tek fikir üzerine kurulu

9

Hedef izleyiciye uyar

8

Ürün filmin kahramanı

6

Zevkle izlenir

     7

Markayı güçlendirir

9

 

 

Kişisel Değerlendirme Tukaş Mayonez

1......10

Vurucu

8

Tek fikir üzerine kurulu

10

Hedef izleyiciye uyar

8

Ürün filmin kahramanı

10

Zevkle izlenir

     7

Markayı güçlendirir

8

 

Bugün dayanıksız tüketim piyasasından bir kaç konuya daha değinip, haftaya banka- telekomünikasyon sektörlerine dönüş yapalım istiyorum.

Turkuaz reklamını önce Akbank'ın yeni serisi zannettim. Packshot'da Turkuaz'ı görünce ise biraz keyfi kaçtı. Bildiğiniz gibi bu tür kuyu sularından hoşlanmıyor ve kültürel çekincelerle çok yaygınlaşmasını istemiyorum ama adamlar da güzel reklam çekmiş allah için.  Dağıtımları da iyi, fazla yapacak bir şey yok. Yasa koyucu makul bir tedbir alıp ambalajda bu tür ürünlerin daha net algılanması için koyu zeminde işlenmiş içme suyu yazılmasını zorunlu tutmuş. Bundan fazlası yabancı sermaye düşmanlığına girebilir. Gerisi bizim yerel kaynak suyu üreticilerinin akıllı iletişim stratejilerine kalmış.

Geçen yıl özelleştirilen (!!?) Tukaş bir yıldır başarıdan başarıya koşuyor. Aslında ortaklık yapısı değişmedi ama Oyak tarafından yıllardır devlet dairesi gibi yönetilen bu köklü kurum, Coşkun Ulusoy ekibinin göreve getirdiği Genel Müdür Ahmet Uysal ile atağa kalktı. Yenilenen ambalajlar, genişleyen ürün portföyü, artan dağılım ve agresif yatırımlar hızla pazar payına ve tabii ki hisse değerine yansıdı. Kısa ama etkili reklam Tukaş'ı mayonez pazarında sıfırdan %17 paya, hipermarketlerde ikinciliğe taşıdı. Bravo! Ancak gıda piyasamızda hızla büyüyüp portföyünü özensizce şişiren, aşırı özgüvenle hatalı yatırımlar yapan şirketleri çok gördüğümüzden Tukaş'ı gelecek için uyarma gereği duyuyoruz. Mevcut başarıda, Tukaş'ın yaptığı doğru işler dışında ana rakiplerinin ataleti ve krizden dolayı çok firmanın zayıflamasının da payı olduğu unutulmamalı.

Yıllardır her yerde dağıtımın önemini vurgular, küçük ve orta boy yerel firmalarımızı ulusal distribütörlere yönlendiririm. Buna rağmen firmalarımızın tamamına yakını kendi dağıtım teşkilatlarını kurmak için ısrarlı bir çaba içindedir. Bunun önemli bir nedeni piyasada fazla seçenek olmamasıdır. Girişim ve Düzey gibi dağıtım şirketleri ağırlıkla kendi gruplarının mallarını satarlar. Dışarıya açık tek örnek Sezginler ise, özellikle yabancı şirketlerin ilgisiyle portföyünü şişirmiş, gereksiz alanlarda yatırımlar yapmış ve bilemediğimiz başka nedenlerle bugün bitme noktasına gelmiştir.

Bir diğer önemli neden ise ticari geleneklerimizde işbirliklerine yer olmaması, az olsun benim (kontrolümde) olsun mantığı ve şeffaflıktan uzak yönetim anlayışlarıdır. Yaşanmış kötü deneyimler bu işi geciktirse de eminim ki on yıl sonra Türkiye FMCG dağıtımının yüzde sekseni büyük ulusal distribütörlerden geçecek. Falcı olmaya gerek yok, dünyada böyle. Hem Türkiye, coğrafyası ve nokta sayısı itibariyle daha da zor bir ülke. Yüz bin perakendeciye kendi teşkilatıyla etkin bir dağıtım yapmak, ancak cirosu 200 milyon doların üzerindeki şirketler için feasible dır. Diğerleri önümüzdeki dönem başka çözümler bulmak zorunda kalacaklardır.

Bu varsayımla yılbaşında yola çıkan Okur Ulusal, deneme mahiyetinde, kısıtlı bir ürün grubuyla özel bir kanalda başarılı performans gösterince bu ay 250 araçlı ve el bilgisayarlı satış temsilcisini işe başlatıp piyasaya çıkardı. Bir ay içinde yüz bin nokta taranacak ve en verimli elli bin nokta öncelikle ruta alınacak. Sonra da satış eğitimleri... Erzurum kökenli Okur ailesinin piyasalarda itibarı ve güvenirliği yüksektir. Bu açılımı göstermeleri yeni neslin vizyonunu da ortaya koyuyor. Kurucuların söylediğine göre hizmet verilecek firma sayısı beşi geçmeyecek, dağıtımdan başka hiç bir alana girilmeyecek ve yönetim tamamen şeffaf olacakmış. Ayrıca Servus'un geliştirdiği yazılım, mevcutların en iyisi olup nokta bazında anlık bilgi akışı sağlıyormuş. Teminatlandırma konusunda da firmaları rahatlatacak teklifler sunabildiklerini söylüyorlar. Göz ardı edilmemesi gereken iddialı bir girişim. Umarım başarılır olur.